Ook voor uw KMO een overheidsopdracht

Hoe komt uw KMO ook in aanmerking voor een overheidsopdracht? De drempel ligt alleszins al lager!

In de eerste plaats zorgen aanpassingen in de regelgeving ervoor dat uw KMO vlotter in aanmerking kan komen om te werken voor een overheid, zowel voor leveringen, diensten als werken. Zo moet een aanbesteder een opdracht waarvan de geraamde waarde minstens 143.000 euro bedraagt (bedrag voor 2024-2025) een verdeling in percelen overwegen. Dit betekent dat uw KMO ook voor die zgn. grotere overheidsopdrachten in aanmerking kan komen.

Daarnaast is er sinds kort ook het Charter over de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten. Dat Charter omvat principes en goede praktijken om zo de toegang van een KOM tot overheidsopdrachten te bevorderen. Overheidsopdrachten moeten toegankelijk zijn voor elke ondernemingsgrootte. Het Charter wenst daarom bestaande onevenwichten recht te trekken en elke onderneming gelijke kansen te bieden zodat zij op gelijkwaardige basis kunnen deelnemen aan overheidsopdrachten.
Concreet voorziet het Charter:

  • een optimaal gebruik van elektronische (communicatie)middelen,
  • behoeftebepaling, marktverkenning en een gepaste bekendmaking van opdrachten,
  • toepassing van de twee- of meerfasige procedures en van de procedures met onderhandelings- of dialoogelementen,
  • proportionele minimumeisen in het technische bestek,
  • een adequate bescherming van de rechten op intellectuele eigendom,
  • de verdeling in percelen,
  • het gebruik van varianten,
  • proportionaliteit bij selectiecriteria, financiële garanties en betalingsmodaliteiten, 
  • proportionaliteit bij gunningscriteria en gunnen op basis van de economisch meest voordelige offerte,
  • gepaste en effectieve mededinging bij onderhandelingsprocedures die niet onderworpen zijn aan enige bekendmakingsvorm,
  • terugkoppeling naar inschrijvers die (niet) geselecteerd/ (niet) weerhouden zijn,
  • kleine repetitieve opdrachten en opdrachten van beperkte waarde,
  • permanent opleiden van aanbesteders en continu informeren van de ondernemingswereld,
  • structurele en kwaliteitsvolle monitoring van de kmo-participatie bij overheidsopdrachten.
Ook al is het nu gemakkelijker om als KMO in aanmerking te komen voor een overheidsopdracht, expertise en begeleiding zijn zeker een meerwaarde.
Daarbij helpen wij u bij Company Assist graag.

Daarnaast zijn er nog een aantal praktische verbeteringen, vooral op gebied van digitalisering.

  • Naast een nieuw platform en charter, verloopt voortaan de hele plaatsingsprocedure ook digitaal, van het vinden tot het winnen van opdrachten. Daarbovenop is elektronische facturatie ondertussen de norm. Het resultaat van die digitalisering? Meer efficiëntie!
  • Ook zijn er veel bedrijfsvriendelijke betalingsmodaliteiten voor jouw kmo. Zo kan je een vergoeding aanvragen als je de opdracht niet wint, maar toch prototypes, maquettes, etc. hebt laten maken. Dankzij flexibele regelgeving kan je daarbovenop een versoepelde borgtocht vragen bij een overheidsopdracht. Win je de opdracht? Dan kan je een voorschot ontvangen. Dat zijn allemaal zaken waarop je moet letten.
  • Daarnaast is er meer transparantie en administratieve vereenvoudiging op komst en al deels aanwezig. Zo hebben aanbesteders via de Telemarc tool rechtstreekse toegang tot de nodige documenten van jouw kmo zonder dat jij die zelf moet doorgeven. Daarnaast hoef je je geen zorgen meer te maken over het plaatsen van een foutieve handtekening. Dankzij toekomstige regularisatie zal je daardoor geen opdrachten meer mislopen. Je krijgt ook toegang tot een voorlopig klassement van deelnemers voor sommige opdrachten. Ten laatste zal je als kmo een betere opvolging en monitoring krijgen wanneer je besluit deel te nemen aan overheidsopdrachten.

De drempel voor het inschrijven en uitvoeren van een overheidsopdracht ligt dus echt wel lager.
Wil je graag optimaal hieraan beginnen, en tijdens de hele procedure juridisch op zeker spelen? Werk dan met ons samen, hier bij Company Assist.

Contacteer ons voor meer informatie

Hoeveel bijdrage voor VAPZ als starter?

Het bedrag dat u jaarlijks voor uw gewoon VAPZ of sociaal VAPZ kunt storten en fiscaal aftrekbaar is, is beperkt. Voor een sociaal VAPZ liggen de grenzen iets hoger. Een starter heeft uiteraard geen zelfstandig beroepsinkomen van drie jaar eerder. Hoe zit dat in elkaar?

22 september 2024

Waarom werken met een freelance jurist?

Een KMO of VZW kiest nog vaak voor de klassieke oplossing bij juridische vragen en problemen: de advocaat. Ook op dit vlak willen wij bij Company Assist innovatief zijn. Company Assist biedt freelance juridisch advies aan via een team van ervaren praktijkjuristen.

9 september 2024

Lidgelden serviceclub of golfclub aftrekbaar?

Lidgelden van een serviceclub zijn aftrekbaar, als u aan de voorwaarden daarvoor voldoet. Het is dus geen automatisme.

4 april 2024

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x